Tavaly, a chilei könyvvásáron egy kerekasztal-beszélgetésen fölmerült a kérdés, miért nem olvassák egymást a jelenlevő írók (és olvasók is, persze, részben). A válasz a szokásos volt, mert messze nem egységes a latin-amerikai könyvpiac, nincs átjárás az egyes országok között.
Állítólag ez ihlette az (egyébként nem kis hal) DraftFCB reklámügynökséget, hogy akcióba lépjen. Kerestek egy méltó könyvet, és eljutottak A jövő nem a miénk argentin kiadójához (mivel alighanem megtudták, hogy ez a kötet látványosan bejárta Latin-Amerikát, és a létével demonstrál az előbb említett sorompók ellen), és fölvetették, hogy szülessen egy újabb kiadás az antológiából.
A csavar a dologban az, hogy a könyv a kinyitásától számítva mindössze két hónapig olvasható, azután eltűnnek belőle a betűk! Szitanyomással készült, egy speciális, erre a célra kifejlesztett festékkel. A dolog mögötti filozófia valami olyasmi, hogy szerették volna mágikus és költői formában fölhívni a figyelmet egy valós problémára, létrehozni egy olyan könyvet, amely önmagában is üzenet, mégpedig azt üzeni, hogy olvassuk ezeket a fiatal szerzőket, mielőtt még valóban, a szemünk láttára tűnnének el az írásaik. Azaz, tűnjenek el az írásaik (de nem olvasatlanul), hogy ők maguk megmaradjanak, minél többen olvassák őket. (Gondolom az olvasás veszélyeztetettsége, a könyv eltűnése ellen is fölszólaló előszót is magukénak érezték az ötletgazdák.)
A projekt lenyűgözően rövid idő alatt megvalósult, már a visszhangot is lehet böngészni, ez megoszlik a "nettó baromság" és a "mekkora ötlet" skálán. De szerintem vicces, hogy az írók után most már az olvasók is megismerkedhetnek az "üres oldal pánikkal". (A képet Diego Trelles új blogjáról nyúltam.)
A k nyv, am ly ne v rhat
(2012-06-20) Az ötlet és a kivitelezés három arany- és egy bronzérmet kapott az idei Cannes Lions fesztiválon. Ez a nagydíj utáni legnagyobb elismerés. Gratula!
Agency: Draftfcb Buenos Aires
Executive Creative Director: Javier Campopiano
Creative Director: Lulo Calió
CW: Lucas Bongioanni
Art Director: Javier Agena Goya
(Ha már szóba került a könyv, eszembe jutott, már írtam, néha szoktam nézni, hogyan áll az antológia a bookline-on. És a hét elején masszívan föltört a listák elejére. Próbáltam megfejteni, miért, de nem sikerült. Online megjelenés nem volt, tévéről, rádióról, nyomtatott anyagokról meg nincs tudomásom. Pedig érdekelne, mi lehetett az ok...)